• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?

Co roku Polska traci około 8 mld zł z powodu tego, że polska flota handlowa pływa pod obcymi banderami – to najkrótsza konkluzja konferencji „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!”, która odbyła się Wydziale Nawigacyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni 24 kwietnia 2024 roku.

28.04.2024, 23:55
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska Marynarka Handlowa - o polskiej flocie handlowej w artykule sprzed 100 lat!

Przedstawiamy historyczny artykuł (fragmenty) komandora H. Pistela "O polska flotę handlową" ,opublikowany w krakowskim tygodniku "Nowości ilustrowane" w 1924 r. .

28.10.2020, 15:10
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Polska flota handlowa – powrót do źródeł pilnie potrzebny

Po odzyskaniu niepodległości Polska nie miała własnej floty handlowej. Ówcześni rządzący zdawali sobie sprawę, że taki stan rzeczy nie jest korzystny dla państwa. Trochę zajęło, bo wiele było spraw pilnych. Ale w 1925 r. prezydent S. Wojciechowski ogłosił Ustawę o popieraniu polskiej żeglugi morskiej.

07.09.2020, 22:50
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Czy w Terespolu powinien powstać główny Śródlądowy Port Wschodni?

W Polsce temat inwestycji w śródlądowe drogi wodne jest żywy i regularnie powraca. Nic dziwne, w końcu polskie porty morskie się dynamicznie rozwijając, zarówno pod kątem wzrostu przeładunków jak i przeprowadzanych i planowanych inwestycji. Dodatkowo trwa głośna inwestycja Przekopu Mierzei Wiślanej, która umożliwi szersze wykorzystanie i rozwój portu śródlądowego w Elblągu.

22.08.2020, 09:12
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przywrócić polską banderę w polskiej flocie handlowej

Tadeusz Hatalski, kpt. ż. w. przedstawia założenia rozwiązań, prowadzących do obniżenia wysokich, pozapłacowych kosztów pracy na statkach morskich, eksploatowanych pod polską banderą. Obowiązujące obecnie przepisy generują koszty, będące w efekcie barierą uniemożliwiającą polskim armatorom eksploatację statków pod polską banderą.

19.08.2020, 10:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Gabriel Chrzanowski uhonorowany

Od wczoraj w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w gdyńskim Śródmieściu jeden ze współtwórców portu w Gdyni, Gabriel Szczęsny Chrzanowski doczekał się tablicy pamiątkowej, która przypomina o jego zasługach dla miasta.

09.09.2019, 08:03
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Gabriel Chrzanowski. Miał ulicę, teraz będzie tablica

Gabriel Chrzanowski to postać nieco zapomniana, ale ze wszech miar zasługująca na pamięć gdynian i wszystkich Polaków. Był rzecznikiem budowy portu w Gdyni, stworzenia floty pod polską banderą oraz wielu innych inicjatyw, wiążących Polskę z morzem. W niedzielę, 8 września, w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa, o godz.12:00 będzie miało miejsce uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej Gabriela Chrzanowskiego, która została ufundowana przez rodzinę Chrzanowskich.

06.09.2019, 09:00
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Podatki marynarskie: Zwolnienie marynarzy z PIT– projekt z dnia 18.02.2019 r. – krytyczne stanowisko

Niedawno pojawił się projekt z dnia 18.02.2019 roku ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o pracy na morzu, którego głównym celem, jak czytamy w Ocenach Skutków Regulacji, jest wprowadzenie środka pomocowego polegającego na zwolnieniu z PIT dochodów marynarzy uzyskanych z tytułu pracy na statkach morskich o polskiej przynależności wykonywanej łącznie przez okres przekraczający 183 w roku podatkowym, w żegludze międzynarodowej na statkach wykorzystywanych do przewozu ładunku lub pasażerów. KE z

27.02.2019, 13:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przywróćmy polską banderę, a staniemy się europejskim centrum zarządzania statkami

Na przestrzeni ostatnich 28 lat polska flota handlowa w żegludze międzynarodowej zmniejszyła się z 247 statków pływających pod polską banderą do 96 jednostek, z czego tylko 6 pływa aktualnie w narodowych barwach. Ludzie morza o przyczynach tego stanu dyskutują od lat i co jakiś czas temat ten poruszany jest w różnego rodzaju pracach legislacyjnych, jednakże jak dotąd bezskutecznie. Dlaczego warto przywrócić polską banderę?

13.12.2018, 12:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Pływająca ceramika z portem i herbem

Polska flota handlowa była niegdyś potęgą. W latach 70. i 80. XX wieku liczyła ponad dwieście pięćdziesiąt statków handlowych, a z dwóch naszych armatorów liczniejszą flotą mógł się pochwalić gdyński - Polskie Linie Oceaniczne. Pod koniec lat 70. flota PLO liczyła 176 statków. Od początku było jasne, że w wystroju statku powinny się znaleźć gdyńskie akcenty. Na tym właśnie statku, w mesie lub w świetlicy ( trudno to jednoznacznie stwierdzić na podstawie zachowanego zdjęcia) umieszczono na ścianie panel ceramiczny autorstwa

28.12.2017, 10:27
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.